Księga znaku, czyli jak zachować jednolite logo

Księga znaku, czyli jak zachować jednolite logo

Problem odpowiedniego wykorzystania logo pojawia się przy wielu akcjach marketingowych i produkcji materiałów do promocji. Z pewnością znacie temat „rozpikselowanego” symbolu, źle dobranej kolorystyki i nie do końca słusznego tła. Aby uniknąć samowolki powstała księga znaku (ang. brand guidlines). Czym jest i jak się do niej zabrać?

Księga znaku to nic innego tylko szczegółowe zasady (wytyczne – guidlines) rysowania (lub wstawiania) logo marki na materiały projektowane – zarówno wirtualne jak i rzeczywiste. Nie ważne czy firmowy symbol ląduje na koszulkach czy banerze internetowym, logo zawsze musi być zgodne z księgą.

Co musi zawierać księga znaku?

Odpowiednio przygotowana księga znaku powinna zawierać szereg parametrów, ale i porad jak umiejętnie wykorzystać logo przy ewentualnych problemach z projektowanym obszarem. Projektant zamieszcza w niej takie informacje jak opis kolorystyki, typografię, pole ochronne i proporcje. Opisuje też wykorzystanie logo na kilku tłach, pokazuje dobór wariantów kolorystycznych i radzi jak wstawiać logo na różnych obszarach.

Poza parametrami księga znaku powinna zawierać też krótki opis logo, genezę powstania, kilka zdań na temat każdego elementu składowego znaku), alternatywne wersje znaku (np. symbol z napisem, sam symbol, sam napis) oraz… niedopuszczalne modyfikacje. Uwierzcie nam, niektórzy „graficy” mogą wyczyniać z waszym symbolem cuda i lepiej ostrzec ich przed stosowaniem ulepszeń J

Kto tworzy księgę znaku?

Zasady wykorzystywania twojego loga to jego najważniejszy element. Bez księgi znaku nie jesteś w stanie określić jak twój symbol powinien wyglądać na banerach wielkoformatowych i małych gadżetach. Księga znaku nadaje też wartość pracy graficznej. Z tego względu musi być wykonana przez profesjonalistę.

Najczęściej księgę znaku tworzą projektanci i graficy, którzy pracowali nad pierwotną koncepcją logo. Zdarza się jednak, że symbol nie ma księgi i projektuje się ją dopiero po pewnym czasie. Pamiętaj, że dopiero wtedy zaczyna się praca nad całą koncepcją logo. Ten bez księgi można porównać do samochodu bez silnika – możesz go oglądać, ale raczej nigdzie nie wykorzystasz.

Rozpoczynając pracę nad najważniejszym elementem wizerunku twojej firmy upewnij się, że będziesz miał też księgę znaku. To sprawi, że tożsamość marki będzie pewniejsza i bardziej przejrzysta co zaowocuje lepszą rozpoznawalnością i pokazem jakości twoich produktów.

 

Ciekawe przykłady ksiąg znaku znanych marek:

Źródło: https://download.skype.com

 

 

1. Skype

Na pierwszy ogień wrzucamy nietypową księgę znaku znanej i lubianej marki Skype. Dlaczego? Zobaczcie sami! Tak samo jak przyjemnie komunikujemy się za pomocą Skype`a, tak przyjemna jest księga znaku marki 🙂 To przykład jak niestandardowo i nieszablonowo można podejść do tematu projektowania księgi znaku 🙂

Pełna księga znaku dostępna –> TU

Źródło: https://www.ungm.org

 

2. UNICEF

Księga znaku marki UNICEF, jak sama podaje przedstawia nową globalną strategię marki, dla całej organizacji. Dzięki niej każdy oddział UNICEFU, każdy kraj współpracujący z organizacja wie, jak dobrze wykorzystywać ten międzynarodowy, znany na całym świecie symbol.

Księga znaku UNICEF to przede wszystkim jakość. Śmiało można powiedzieć, że marka oprócz tego, że na bieżąco aktualizuje „guidlines” swojego brandu, to robi to bardzo dobrze 🙂 Księga znaku marki to majstersztyk sztuki projektowania, dodatkowo zachęcający do współpracy z marką i w pełni pokazujący jej ideę.

Księga znaku dostępna do pobrania –> TU

Źródło: https://issuu.com/logobr/docs/brandbook_nikefootball

 

3. NIKE FOOTBALL

Księga znaku jednej z „części” marki dotyczącej piłki nożnej. Wiemy, że to jedna z ulubionych dyscyplin marki i być może dlatego posiada indywidualną księgę znaku. Księgę Nike Football charakteryzuje bardzo emocjonalne podejście – wszystko „krzyczy” do odbiorcy – zastosowane kroje i umiejscowienie tekstu, wizerunki piłkarzy, nazwy rozdziałów – podobnie jak emocjonująca dla tak wielu ludzi na świecie, jest piłka nożna.

Pełna księga znaku dostępna –> TU

 

Źródło: https://design.google/library/evolving-google-identity/

 

4. Google
Google nawet w temacie identyfikacji wizualnej znacznie się wyróżnia – księga marki Google przygotowana jest bowiem online w formie krótkich opisów i… filmów, szczegółowo opisujących zasady stosowania logo marki i systemu identyfikacji wizualnej firmy.
Już na wstępie tekstu tej niestandardowej księgi znaku, możemy przeczytać, że Google nie jest konwencjonalną firmą (Google is not a conventional company), tak jak niekonwencjonalna jest ich księga znaku.
Pełna księga znaku dostępna –> TU

Źródło: http://www.mnw.art.pl

 

5. Muzeum Narodowe

Wróćmy jeszcze na nasze podwórko – na tapetę wrzucamy księgę znaku Muzeum Narodowgo. Dlaczego? Bo to nie tylko księga znaku dobrego logo, ale także dobry przykład ciekawej i profesjonalnej księgi znaku, w której wszystko jest dokładnie wyjaśnione, począwszy od zastosowanej kolorystki, przez wyjaśnienie, dlaczego użyto dane fonty w identyfikacji wizualnej, dochodząc do zastosowania go na różnorakich materiałach graficznych – outdoorowych i online.

Pełna księga znaku dostępna –> TU