Księga znaku, czyli jak zachować jednolite logo
Problem odpowiedniego wykorzystania logo pojawia się przy wielu akcjach marketingowych i produkcji materiałów do promocji. Z pewnością znacie temat „rozpikselowanego” symbolu, źle dobranej kolorystyki i nie do końca słusznego tła. Aby uniknąć samowolki powstała księga znaku (ang. brand guidlines). Czym jest i jak się do niej zabrać?
Księga znaku to nic innego tylko szczegółowe zasady (wytyczne – guidlines) rysowania (lub wstawiania) logo marki na materiały projektowane – zarówno wirtualne jak i rzeczywiste. Nie ważne czy firmowy symbol ląduje na koszulkach czy banerze internetowym, logo zawsze musi być zgodne z księgą.
Co musi zawierać księga znaku?
Odpowiednio przygotowana księga znaku powinna zawierać szereg parametrów, ale i porad jak umiejętnie wykorzystać logo przy ewentualnych problemach z projektowanym obszarem. Projektant zamieszcza w niej takie informacje jak opis kolorystyki, typografię, pole ochronne i proporcje. Opisuje też wykorzystanie logo na kilku tłach, pokazuje dobór wariantów kolorystycznych i radzi jak wstawiać logo na różnych obszarach.
Poza parametrami księga znaku powinna zawierać też krótki opis logo, genezę powstania, kilka zdań na temat każdego elementu składowego znaku), alternatywne wersje znaku (np. symbol z napisem, sam symbol, sam napis) oraz… niedopuszczalne modyfikacje. Uwierzcie nam, niektórzy „graficy” mogą wyczyniać z waszym symbolem cuda i lepiej ostrzec ich przed stosowaniem ulepszeń J
Kto tworzy księgę znaku?
Zasady wykorzystywania twojego loga to jego najważniejszy element. Bez księgi znaku nie jesteś w stanie określić jak twój symbol powinien wyglądać na banerach wielkoformatowych i małych gadżetach. Księga znaku nadaje też wartość pracy graficznej. Z tego względu musi być wykonana przez profesjonalistę.
Najczęściej księgę znaku tworzą projektanci i graficy, którzy pracowali nad pierwotną koncepcją logo. Zdarza się jednak, że symbol nie ma księgi i projektuje się ją dopiero po pewnym czasie. Pamiętaj, że dopiero wtedy zaczyna się praca nad całą koncepcją logo. Ten bez księgi można porównać do samochodu bez silnika – możesz go oglądać, ale raczej nigdzie nie wykorzystasz.
Rozpoczynając pracę nad najważniejszym elementem wizerunku twojej firmy upewnij się, że będziesz miał też księgę znaku. To sprawi, że tożsamość marki będzie pewniejsza i bardziej przejrzysta co zaowocuje lepszą rozpoznawalnością i pokazem jakości twoich produktów.