#Kolor a odbiór marki

Kolor w identyfikacji wizualnej to jeden z podstawowych czynników wpływających na odbiór marki. To jakich kolorów użyje projektant, może wpłynąć na pozytywny lub negatywny wizerunek marki. Tobie jako właścicielowi marki i największemu jej promotorowi, zależy na wzmocnieniu jej wizerunku, a nie zrujnowaniu go, dlatego ważnym elementem będzie odpowiedni dobór barw.

Kolor wpływa bardzo silnie na emocje i ludzkie zachowania, co potwierdzają liczne badania. Jednym z przykładów mogą być wnioski z badania CCI: Institute for Color Research, gdzie 92,6% ankietowanych stwierdziło, że kolor jest najważniejszym czynnikiem przy zakupie produktów. Jakie są więc sposoby na długofalowe wzmocnienie marki poprzez kolor?

Po pierwsze – przeanalizuj dokładnie swoją grupę odbiorców i upewnij się, że Twoje kolory do nich pasują. Kolory wzbudzają pewne emocje, dlatego zadbaj o dokładną analizę swoich klientów. Przykład: jeśli prowadzisz zakład pogrzebowy, nie użyjesz koloru pomarańczowego czy różowego, które kojarzą się wesoło i pozytywnie i odwrotnie jeśli jesteś sprzedawcą zabawek, nie użyjesz smutnych kolorów, tj. czarny, szary. Na podstawie tych przykładów wydaje się to dość banalne, a jednak niektórzy przedsiębiorcy o tym zapominają. Kiedy? Kiedy kierują nimi np. indywidualne upodobania – właścicielka salonu samochodowego uwielbia kolor różowy, dlatego chciałaby identyfikację marki opartą na kolorze różowym. Czy będzie pasować to do jej marki. Nie, bo różowy kojarzy nam się dość banalnie, raczej infantylnie.

Większość z nas reaguje bardzo podobnie na kolorach. Utarły się już pewne skojarzenia związane z kolorami:

  • dla marek związanych z dziećmi: dziewczynki – kolor różowy; chłopcy – błękitny
  • kolor czarny – marki kojarzone z elegancją, wyrafinowaniem, inteligencją, powagą
  • niebieski – często stosowany w identyfikacjach banków i firm ubezpieczeniowych, bo kojarzy się ze stabilnością i zaufaniem
  • zielony – wszystkie marki związane z naturą, środowiskiem, turystyką, zdrowiem

Trop związany z dobieraniem kolorów poprzez skojarzenia jest dobry, ale nie zawsze trafny. Czasami warto odejść od schematów, po to żeby „dopasować” kolor do marki i firmy. Ważne jest podkreślenie  „osobowości” marki, np. nie używajmy wyrazistych kolorów, tj. żółty, rażący różowy, jeśli prowadzimy np. gabinet psychologiczny. Mimo że nadrzędnym założeniem gabinetu jest wyzwolenie wśród klientów pozytywnych emocji to wizerunek marki opierać się będzie o zespół takich cech jak: spokój, cisza, harmonia. Bardziej właściwymi kolorami w tym przypadku będą jasne, pastelowe. Np. jasnoróżowy – badania dowodzą, że oglądanie koloru różowego, ale tego pastelowego, powoduje spowolnienie układu hormonalnego i rozluźnienie mięśni. Dlatego też tak wiele produktów związanych z problemami kojącymi (środki przeciwbólowe, wspomagające trawienie, zapobiegające bólom menstruacyjnym), zawierają kolor jasnoróżowy na opakowaniach.

Kolejnym dobrym sposobem na wzmocnienie marki poprzez kolory jest paradoksalnie ich ograniczenie. Najlepszym przykładem może być Apple, które dziś oferuje ograniczone możliwości wyboru koloru dla większości swoich produktów. Poprzez wprowadzenie ograniczenia, firma zabezpiecza się przed zrujnowaniem wizerunku marki. Nie chce aby klienci używali nieodpowiednich względem ich strategii barw. Apple swój sukces zawdzięcza między innymi dbaniu o każdy szczegół wizerunkowy. Będąc takim gigantem, nie może pozwolić sobie na wpadki.

Bądź kolorowy! Dlaczego? Badania wykazały, że częściej i „bardziej” trafiają do nas treści z użyciem koloru, aniżeli te czarno-białe. Mimo że stylistyka monochromatyczna w projektowaniu jest bardzo pożądana, ze względu na elegancję, czystość i prostotę, to do odbiorców bardziej trafi reklama z użyciem koloru czerwonego czy żółtego.

Złam się! O ile wcześniej poruszany był wątek ograniczenia barw i sztywnego trzymania się kanonu kolorów strategii marki, czasami warto przełamać ten schemat. Na przykład posiadasz sklep z odzieżą. Bazujesz głównie na kolorze żółtym. Czy powinieneś sztywno wykorzystywać tylko ten kolor. Absolutnie nie. Możesz np. oprzeć się na badaniach, które wykazały, że klienci w sklepach odzieżowych chętniej kupują i wracają do sklepów, gdzie używa się koloru niebieskiego. Być może jest to zaskakujące, ale w tym wypadku warto skorzystać z tej informacji i np. połączyć żółty kolor użyty do wystroju wnętrza sklepu, właśnie z kolorem niebieskim.

Złam się! O ile wcześniej poruszany był wątek ograniczenia barw i sztywnego trzymania się kanonu kolorów strategii marki, czasami warto przełamać ten schemat. Na przykład posiadasz sklep z odzieżą. Bazujesz głównie na kolorze żółtym. Czy powinieneś sztywno wykorzystywać tylko ten kolor. Absolutnie nie. Możesz np. oprzeć się na badaniach, które wykazały, że klienci w sklepach odzieżowych chętniej kupują i wracają do sklepów, gdzie używa się koloru niebieskiego. Być może jest to zaskakujące, ale w tym wypadku warto skorzystać z tej informacji i np. połączyć żółty kolor użyty do wystroju wnętrza sklepu, właśnie z kolorem niebieskim.

 

Dobór odpowiednich kolorów w strategii identyfikacyjnej marki znajduje również ogromne zastosowanie w dziedzinie webdesignu, czy mediów społecznościowych. Duże zasięgi zbierają często klikane na stronach i social media, tak zwane CTA (call to action). Zazwyczaj są one kolorowe, żeby były bardziej widoczne i z daleka „wzywały do kliknięcia”. Jakich użyć kolorów? Zilustrować może to przykład jednej z firm mocno skoncentrowanej na wprowadzeniu CTA na swoją stronę internetową. Na początku działalności, baner przekierowujący do danego produktu posiadał przycisk w kolorze szarym z opisem „Sprawdź”. Klikalność – znikoma. Firma wymieniała kolor guziczka na czerwony – klikalność zwiększyła się ponad 3-krotnie. Działania CTA są tak „świeżą” dziedziną, że odpowiedni dobór kolorów np. guziczków, weryfikują testy i bieżące sprawdzanie ich klikalności. Jest to z drugiej strony tak dynamiczna dziedzina, że specjaliści bardzo szybko potrafią „dotrzeć” do odpowiedniego koloru, tak aby powstawał feedback od klientów w postaci „kliknięcia”.