Warner Bros zmienia logo

Warner Bros zmienia logo

Jedno z najsłynniejszych i największych na świecie studiów filmowych zmienia swoje logo. Informacja ta poruszyła świat filmu, mediów i designu. Nie ma chyba osoby, która nie kojarzy tego kultowego już logo, wyświetlanego przed emisją takich filmów jak, m. in.: Casablanca, Zabójcza Broń, Mechaniczna Pomarańcza, Matrix, Władca Pierścieni, Batman czy hitowego już Jokera. Za nową identyfikację wizualną wytwórni odpowiada nie kto inny, jak legendarne już studio Pentagram. Zmiana ta związana jest z przypadającą niebawem setną rocznicą powstania koncernu.

Warner Bros to koncern filmowy założony przez polskich Żydów: braci Alberta, Sama i Harry`ego Warner (urodzonym na Mazowszu) oraz Itzhaka Wonsal (urodzonego w Kanadzie). Ich historia filmowa zaczęła się od zakupu projektora, ażeby 20 lat później – 4 kwietnia 1923 roku, założyć wytwórnię filmową, Dziś jedną z najpopularniejszych na świecie.

Dotychczas  znakiem identyfikującym Warner Bros (od 1993 roku) była niebieska tarcza ze złotym obrysem i wpisanymi w nią złotymi literami W i B. Nowe logo nie zmieniło swojej symboliki – nadal jest to tarcza z wpisanymi literami W i B, ale znaczącą uproszczone. Tracza nie ma obrysu – jej kształt, pozostał prawie taki sam – wyjątkiem jest jej wyszczuplenie i wydłużenie – teraz wpisana jest w wertykalny prostokąt, wcześniej – bardziej w kwadrat. Tarczę wypełnioną jednolitym kolorem – niebieskim – nieco jaśniejszym, niż w pierwotnej wersji. Literki W i B również pozostawiono – wpisane w tarczę, ale w kolorze białym. Nazwa Warner Bros została umieszczona pod logo (a nie jak w poprzedniej wersji – na szarfie).

 

Przygotowanie identyfikacji wizualnej zajęło studiu Pentegram, na czele z Emily Oberman, trzy lata. W tym czasie przeprowadzano m.in. szereg wywiadów z pracownikami i ludźmi związanymi ze studiem na temat marki i emocji, jakie towarzyszą jej wizerunkowi. Okazało się, że wszystkie te osoby, w dużej mierze wielu artystów, aktorów i filmowców, ma wiele do powiedzenie na temat wytwórni. Warner Bros to kawał ciekawej historii, dlatego zachowanie wielowiekowej spuścizny wytwórni, było kluczowe dla projektantów (stąd m.in. zachowanie kształtu tarczy). Aby zachować pełną spójność i mocno zaakcentować tożsamość marki, font użyty w identyfikacji wizualnej został specjalnie zaprojektowany, zgodnie z formą monogramu WB w logo. Autorem kroju pisma Warner Bros, jest Jeremy Mickel.

 

Zaprojektowano również trójwymiarową wersję logo, która ma być stosowana w szczególnych przypadkach i wyłącznie w treściach cyfrowych.

W case study studia Pentagramu, dotyczącym identyfikacji dla Warner Bros, pokazane są także różne warianty logo, w innych stylach, prawdopodobnie reprezentuje różnorakie gatunki filmowe czy tytuły. Być może wytwórnia w ten nieszablonowy sposób prezentować będzie swoje logo w kinie, przed seansem 🙂

 

Dodatkowo ciekawym zabiegiem, jaki zaprezentował Pentagram na swojej stronie, jest wykorzystanie formy tarczy, jako coś w rodzaju okna lub dziury , z której wyłaniają się bohaterowie i postacie z produkcji Warner Bros. Widać tu, że tożsamość marki została bardzo mocno uspójniona i odnosząca się do głównego znaku identyfikującego markę.

 

Nowa identyfikacja wizualna marki bez wątpienia odpowiada na zapotrzebowanie współczesnych mediów i nowoczesną komunikację marketingową. Jest dużo łatwiejsze do adaptacji na rzecz wielości mediów, zarówno tych drukowanych, jak i internetowych, można je dowolnie skalować i wydrukować, jak choćby na wysokiej wieży ciśnień, która stoi na posiadłości Warner Bros 🙂

Dla studia Pentagram możliwość zaprojektowania nowej tożsamości identyfikacyjnej marki, była marzeniem. Studio jest miłośnikiem popkultury i wszystkiego co z nią związane, a Warner Bros to przecież gigant rozrywki na całym świecie. Studio według nas wywiązało się z zadania wzorowo, mimo że prawdopodobnie wielu odbiorcom nie rozpadnice do gustu i ciężko będzie im się przyzwyczaić. W wielu przypadkach stare, zamieniane na nowe, wywołuje wiele skrajnych emocji i nierzadko wzbudza niechęć, Większość z nas, zwyczajnie przyzwyczaja się do elementów rzeczywistości, które funkcjonują w naszej świadomości od wielu i zwyczajnie nie przepadamy za zmianami. Z czasem jednak, miejmy nadzieję, fani wytwórni będą mogli przyznać, że ta spora zmiana do dobry krok w stronę rozwoju marki. Oceniając niekoniecznie samo logo, a całą identyfikację wizualną i pomysły, jakie zostały jej przypisane – jesteśmy na duże TAK!

Wszystkie zdjęcia i filmy użyte w powyższym artykule pochodzą ze strony: https://www.pentagram.com/work/warner-bros/?fbclid=IwAR2_uua1L9duQp8-9gEzXVLSLUgE8OVVPcdvTG5BJmD4uhqaq7KVrx6h3Gg, gdzie można również prześledzić całe case study projektu.