Dron to nie zabawka.
Latajmy bezpiecznie!
Latanie dronami to ogromna przyjemność, ale też duża odpowiedzialność, o czym przypominają w spocie filmowym: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Celem klipu jest uświadomienie wszystkim użytkownikom BSP (bezałogowych statków powietrznych), że brak wiedzy na temat przepisów lotniczych może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników przestrzeni powietrznej. W kampanii informacyjnej uczestniczą także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.
PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej) już w 2015 roku stworzyło 10 zasad bezpiecznego latania bezzałogowym statkiem powietrznym w celach rekreacyjnych i sportowych.
Prezentują je na stronie : http://latajzglowa.pl/
Fundacja LOT CLASSIC z początkiem 2018 roku ruszyła z kampanią społeczną „Drony – Lataj Bezpiecznie” w ramach prowadzonych działań on-line na stronie http://lataj.pro możemy sprawdzić swoją wiedzę na temat prawa lotniczego w kontekście dronów i odpowiedzieć na 18 pytań. Nie są one zbyt trudne, ale osoby latające typowo rekreacyjnie i nie mające dotąd do czynienia z przepisami prawa lotniczego w kontekście dronów, mogą mieć pewne trudności z odpowiedziami.
Na stronie również znajdziemy zasady wykonywania lotów bezzałogowcami: dla posiadających Świadectwa Kwalifikacji oraz dla osób bez takich uprawnień.
Równocześnie z uruchomieniem strony ruszyła kampania outdoor’owa wraz z bilboardami i ulotkami w pobliżu dużych lotnisk jak i na samych obiektach.
Patronat nad kampanią objęło Ministerstwo Cyfryzacji.
Największy producent dronów, firma DJI, również bierze czynny udział w procesie uświadamiania użytkowników ich sprzętu, co do zasad bezpiecznego latania.
Producent wprowadził aktualizacje do oprogramowania DJI GO potrzebnego do obsługi swoich wielowirnikowców. Dodano w niej system GEO (Geospatial Environment Online), czyli swego rodzaju blokadę bezpieczeństwa, która niestety może uniemożliwić start drona praktycznie we wszystkich większych miastach, także w Polsce. System ma poprawić bezpieczeństwo lotów. Aplikacja jest wyposażona w mapy lotnicze objęte strefami lotu. Podczas wykonania lotu mapa GPS pokaże użytkownikowi strefę w jakiej się aktualnie znajduje i dodatkowo jej działalność ma wpływ na urządzenie wyprodukowane po 2016 roku przez firme DJI
Aktualne strefy możemy sprawdzić na stronie https://www.dji.com/flysafe/custom-unlock
W aplikacji można zobaczyć mapę z trzema strefami:
- Warning Zone (strefa zielona) – w tej strefie użytkownik może latać, ale czasami mogą pojawiać się komunikaty ostrzegawcze informujące o ograniczeniach. Przykład strefy: rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu.
- Authorization Zone (strefa żółta) – domyślnie na tych obszarach loty są całkowicie zablokowane. Tylko zarejestrowani i zweryfikowani użytkownicy dronów mogą poprosić DJI o możliwość lotu w tej strefie. Przykładem takiej strefy mogą być tereny szkółek lotniczych wokół lotnisk lub tereny nad miastami.
- Restricted Zone (strefa czerwona) – są to obszary całkowicie wyłączone z ruchu lotniczego, na których dron nie wystartuje, niezależnie od uprawnień posiadanych przez operatora. Przykładem takiej strefy jest cały Waszyngton, a w Polsce np. obszar Narodowego Centrum Badań Jądrowych pod Warszawą lub Lotnisko Chopina.
Temat jest bardzo kontrowersyjny, bo może się okazać, że nowe oprogramowanie zabroni lotów np. w ogródku lub na działce, a to już lekka przesada… Oczywiście DJI odblokuje użytkownikom możliwość startu jeśli uzyskamy odpowiednie zgody, ale sprawa jest poważniejsza bo firma DJI to nie PAŻP ani FIS czy ULC tylko prywatna firma, która ma realny wpływ na przestrzeń powietrzną nie tylko w danym kraju, ale i na świecie! Na podzespołach od chińskiej firmy lata 70% rynku wielowirnikowców. Wiadomo, że wraz z popularnością dronów jest wiele osób niedoświadczonych, a nawet nieuprawnionych i takie zabezpieczenia działają na korzyść, dlatego takie obostrzenia mogą mieć sens. Choć uruchomienia aktualizacji spowodowało pojawienie się ciemnej strefy zakazu . Na YouTube są tutoriale jak pozbyć się blokady od producenta w popularnych modelach takich jak Phantom3/4/4prom, Mavic Pro, Inspire 1 i 2. Na Allegro można znaleźć usługi usunięcia blokad No Fly Zone za niemałe pieniądze.
Z uwagi na powyższe miejmy świadomość, że drony to nie są zabawki, mimo że latanie sprawia wiele radości.
Operatorzy drona z Jele posiadają odpowiednie kwalifikacje oraz wymagane ubezpieczenia. Latają swoimi dronami tylko z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Comments are closed.