Logotypy fundacji, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń.

Fundacje, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe w dzisiejszych czasach muszą budzić przede wszystkim duże zaufanie społeczne. Zgłaszając się do tego typu instytucji, oczekujemy wiarygodności i zapewnienia nam poczucia bezpieczeństwa. Instytucja, której misją jest pomaganie, nie może odpychać już na samym początku i wzbudzać poczucia „niesmaku”, dlatego bardzo ważnym elementem strategii działań jest jej wizerunek zewnętrzny, a jednym z najważniejszych jego elementów jest logo i branding. To z nimi, jako odbiorcy mamy najczęściej pierwszą styczność.

Logo fundacji powinno kojarzyć się dobrze. Co to znaczy? Wzbudzać pozytywne emocje. Jak możemy to zrobić? Najprościej: użyć wesołych kolorów, tj. żółty, zielony, pomarańczowy,  pozytywnych symboli tj. uśmiech, radosny podskok czy uniesione ręce w górę, serce kojarzące się z miłością, koniczynka kojarzona ze szczęściem… Tak, tak wiemy – to bardzo uproszczona metoda, wszystko zależy tak naprawdę od wielu czynników: charakteru instytucji, jej wielkości, zadań jakie wykonuje i w jakiej dziedzinie działa, jej lokalizacji, historii i wielu innych. Nie jest to oczywiste, jakich kolorów, symboliki czy znaków użyć, ale dla nas w większości przypadków, projektując logo fundacji czy stowarzyszania, najważniejsze zasadą jest ta, żeby logo wzbudzało pozytywne emocje.

Poniżej kilka naprawdę dobrych (oczywiście według nas) logotypów fundacji, stowarzyszeń i organizacji.

 

1. Logo Fundacji Szpitala Dziecięcego w Montrealu

Fundacja Szpitala Dziecięcego w Montrealu to organizacja skupiająca dawców, która wspiera Szpital Dziecięcy w Montrealu. Szpital jest jednym ze światowych liderów medycyny dziecięcej.

Logo przygotowane przez agencję reklamową Cosstte.

 

Logo przedstawiające postać dziecka składa się z dwóch istotnych elementów: plasterka przyklejanego na rany, symbolizującego misję szpitala, którego celem jest leczenie dzieci i łagodzenie ich cierpienia, oraz z serca, symbolizującego miłość, jaka wytwarza się między zespołem a pacjentami w szpitalu. Połączone razem tworzą znak dziecka, symbolizujący nierozwalaną więź między dawcami, pacjentami (dziećmi), ich rodzinami i szpitalem.

Źródła grafik: tutaj

2. Cancer Research UK

Nowe logo i rebranding Cancer Research UK to złożony projekt składający się z kilku motywów projektowych. Głównym – nowym założeniem logo jest stworzona literka C, z wielu kropek, dzięki czemu można przypasować ją do wielu kontekstów. Poniżej kilka koncepcji graficzny wykorzystania kropkowanego sygnetu logotypu.

Projekt: CRUK, SomeOne

 

Źródło grafik: tutaj

3. Children`s Miracle Network Hospitals

Jest to dobry przykład jak dobrze zrobić rebranding marki. Głównym motywem logotypu tej fundacji jest balon, który został mocno uproszczony, zgeometryzowany i stał się bardzo symetryczny.


Cała księga znaku i źródło grafik: tutaj

 

4. World Wildlife Fund

W zestawieniu ciężko pominąć logo najbardziej popularnej międzynarodowej organizacji ekologicznej World Wildlife Fund, która w swoim logo mam pandę. Inspiracją do powstania logo była gigantyczna panda Chi-Chi, która przybyła do londyńskiego zoo w 1961 roku, kiedy tworzono organizację WWF. Fundacja potrzebowała silnego, rozpoznawalnego logo, dlatego uznała, że panda z atrakcyjnymi czarnymi łatami to dobre rozwiązanie.

Założyciele fundacji chcieli, aby zwierzę w logo było duże i piękne, wzbudzające sympatię i pozytywne odczucia wśród odbiorców, a takim zwierzęciem jest właśnie panda.  Panda w logo fundacji przez lata była upraszczana i dziś osiągnęła kształt jak na obrazku powyżej. Jest to dobre logo, w którym udało się uzyskać wyraźny kształt zwierzęcia, jednocześnie zachowując uproszczoną kolorystykę i niewielką ilość elementów nadających kształt zwierzęciu.

Źródło grafiki: tutaj

5. Logo Fundacji Muzyka jest dla wszystkich

Projekt: Ilya Navuemenka

Przykład z naszego podwórka. Logo wyłonione w konkursie zostało docenione za: „profesjonalizm, pomysłowość, zgodność z główną ideą Fundacji, a jednocześnie wielopłaszczyznowość, budzącą wiele pozytywnych skojarzeń z muzyką i muzykowaniem” (komunikat na stronie fundacji). Logo, jak to zwykle bywa przy realizacjach konkursowych, wzbudziło zarówno pozytywne jak i negatywne emocje. U nas przeważają te pozytywne: sygnet kojarzony jest z dźwiękami uzyskiwanymi na konsolach, wielość kolorów i zastosowanie gradientu, niesie przekaz płynności dźwięków oraz ich wielość w  muzyce. Pojawiły się również sugestie, że sygnet przypomina mapę Polski.